Teljes körű helyzetfelmérés
Egy makro- és mikro környezeti szintű helyzetfelmérés segít megérteni, hogy milyen digitális piaci trendek vannak jelen és milyen igények merülnek fel a fogyasztók körében. Ez rávilágít arra, hogy hogyan áll jelenleg az adott vállalkozás és milyen irányba kell elmozdulnia ahhoz, hogy versenyben maradjon. Itt kiderülhet, hogy a cég különböző területein milyen technológiai fejlesztések szükségesek, milyen dolgozói készségek elsajátítására kell nagyobb hangsúlyt fektetni, illetve hogy milyen gátló tényezők merülhetnek fel a folyamatok során.
Vezetői hozzáállás „testreszabása”
A szervezet digitális átváltozását a cégvezetők adaptív attitűdje határozza meg. Ahhoz, hogy felkészültek legyenek a kihívásokkal szemben és maximálisan tudják támogatni a transzformációt, a vezetőknek szükségük van arra, hogy:
- alaposabban megismerjék az új technológiákat,
- megérzés alapú választás helyett adatalapú gondolkodásmódra tegyenek szert, melynek segítségével sokkal nagyobb százalékban hoznak meg jobb és kézenfekvőbb döntéseket,
- elsajátítsák a digitális kultúrát és azt a szervezetbe integrálják,
- áthelyezzék a teljesen új üzleti szemléletmódot a szervezeti kontextusba, ami új módszerek alkalmazását hozhatja magával.
Meg kell érteniük, hogy milyen fontos szerepet játszik a digitalizáció a vállalat működésében és fontos, hogy hogyan gondolkodnak arról, hogy miként lehet ezzel jobbat hatékonyabban kihozni. Azonban bármennyire is legyen előrelátó egy vezető, ha nem tudja a beosztottjaiba elültetni a nyitott és befogadó mentalitást, akkor maga a digitális transzformáció sem tud meggyökerezni a szervezetben.
Készségfejlesztés
Míg korábban elég volt egy szervezetben egy személy szakértelme az informatika és technológia területén, ma már szükséges, hogy a vállalat emberei legalább alapfokú digitális készségekkel rendelkezzenek. Hiszen a munkavállalók ezen kompetenciáinak a hiánya a cég fejlődését gátolhatja. Hiába rendelkezik egy vállalat modern IT infrastruktúrával, ha nincs meg hozzá a felhasználói tudás, akkor nem hozza el a várt eredményt.
A munkavállalók készségeinek és képességeinek a feltérképezésével sokkal hatékonyabban tervezhetőek és testreszabhatóak az egyéni és vállalati szintű képzések és készségfejlesztések is.
A tanulásban a technológia is nagy szerepet játszik. A gépi tanulás, a mesterséges intelligencia lehetővé teszi, hogy a munkavállalók olyan releváns anyagokhoz, információkhoz jussanak, amelyek hozzájárulnak a fejlődésükhöz. A folyamatokba történő tanulásmenedzsment rendszerek integrálásával a digitalizáció hatékonyabb tanulást és mérhető fejlődést tesz lehetővé. Így sokkal pontosabb kép kapható arról, hogy milyen ütemben szereznek új készségeket a munkavállalók.
Digitális cégkultúra kialakítása
Az átütő digitalizáció kulcspontja a szervezeti kultúra átformálása. Maga a technológiai felszereltség még nem tesz egy céget digitálisan transzformálttá. Nem is lehet kijelenteni, hogy egyik napról a másikra teljes digitális átállás lesz. A hirtelen jött változások felkészületlenül érik a vállalat dolgozóit és ez csak ellenállást vált ki bennük. Fontos, hogy legyen egységes jövőkép, ami megfelelő módon van kommunikálva a dolgozók felé. Az embereket fel kell készíteni, és tudatosítani kell bennük az digitalizációval járó előnyöket.
A digitális átállás csak akkor fog életbe lépni és csak akkor lesz működőképes, ha a változás folyamata együttesen, minden érintett személyt bevonva megy végbe. Közösen kell kitalálni, hogy milyen átalakulásokra van szükség, hogy mindenki azonosulni tudjon az technológiai fejlődéssel, magáénak érezze a folyamatot.
Nagyon fontos, hogy az új kultúra megteremtése során elsődleges szempontként jelenjen meg az innovatív és nyitott hozzáállás, és az adatalapú gondolkodásmód integrálása a szervezetbe. Sokkal könnyebben kezelhetőek és leküzdhetőek a felmerülő akadályok, ha egy új szemszögből közelítik meg azokat.