A kompetencia mátrix nagy segítséget jelent abban, hogy megfelelő rálátásunk legyen a vállalat dolgozóinak az erősségeiről. De annak érdekében, hogy pontos képet kapjunk az alkalmazottak képességeiről, célszerű azokat egy előre meghatározott rendszer alapján rögzíteni.
Sorozatunk első részében részletesen megmutattuk mi az a kompetencia mátrix. Ebben a bejegyzésben segítünk, hogy a minden eddiginél hatékonyabban tudja elkészíteni a munkavállalók kompetenciáit tartalmazó táblázatot.
1. Ismérjük fel, milyen készségekre van szükség egy adott projekthez.
Egy kompetencia mátrix létrehozásához ismernünk kell azokat a képességeket, amely egy csapat vagy egy adott projekt igényel. Azonosítsuk be a lágy és kemény készségeket (soft skill, hard skill) a lehető legpontosabban és vázoljuk fel, hogy milyen elvárásaink vannak a szóban forgó projekttel vagy csapattal kapcsolatban. Ezzel elkerülhetjük azt a felesleges időtöltést, amelyet a szükségtelen képzettség értékelésével töltenénk.
2. Határozzuk meg a munkavállalók képességeinek a szintjét!
Következő lépésként mérjük fel hogy az alkalmazottak az egyes kompetenciák tekintetében milyen szinttel rendelkeznek. Ezt legegyszerűbben megtehetjük úgy, hogy vagy megkérdezzük őket vagy a közvetlen kollégáikat, vezetőjüket. Ha a képzettségekről van hivatalos dokumentum akkor nézzük át őket és ügyeljünk arra, hogy azok frissek-e vagy régebbi tudásról tanúskodnak. Elképzelhető, hogy egy tíz éve teljesített vizsga tudása már megkopott.
Az elvárásokat nézve négyféleképpen határozhatjuk meg a dolgozók hozzáértésének szintjét:
Kompetencia szintek

- Kompetenciával nem rendelkezik
- Kompetencia alapvető szintű
- Kompetencia közepes szintű
- Kompetencia haladó szintű
3. Állapítsuk meg az alkalmazottak érdeklődését az egyes feladatok/készségek iránt!
Miután megtudtuk azt, hogy ki milyen készségszinttel rendelkezik, most azt kell meghatározni, hogy a dolgozók mennyire érzik magukénak az adott feladatot, mennyire mutatnak érdeklődést a kompetenciák kihasználása iránt. Esetleg a készségek fejlesztése vagy újak elsajátítása iránt.
Ennek nagyon könnyű megoldása van, egyszerűen kérdezzük meg a dolgozókat, hogy mi a véleményük és ezt 2 lehetőség szerint osztályozzuk:
- Érdekli a készség/feladat
- Nem érdekli a készség/feladat

Ugyanis hiába szeretnénk egy adott munkavállalót egy bizonyos projektben használni, ha ő nem hajlandó abban részt venni. Sikert csak akkor tudunk elkönyvelni, ha az alkalmazottak olyan feladatokon dolgoznak, ami érdekli őket és szívesen részt vesznek benne. Így elkerülhető a kiégés vagy a teljesítmény minőségének a romlása.
Természetesen ez a pont nem vonatkozik azokra a képesítésekre, amelyeket kötelező az adott munkakör betöltéséhez biztosítani. Gyártó termelő iparágban gyakran nem csak a munkaügyi szabályok, hanem a minőségbiztosítási elvárások (ISO) mutatják meg, hogy a az adott munkához vagy késztermék előállításhoz mire van szükség.
Ebben az esetben a feladatunk, hogy begyűjtsük az információt arról, hogy kinek milyen képesítésre van szüksége. Esetleg nem elérhető-e további téma vagy frissített képzés.
4. Végül pedig határozzuk meg a hiányzó készségeket!
Az első három lépésből származó információk alapján meg tudjuk határozni, hogy milyen egyéb készségekre van szükség, ami a dolgozók repertoárjából hiányzik. Ez alapján eldönthetjük, hogy lehetőséget biztosítunk az alkalmazottaknak, hogy fejlesszék ezeket a kompetenciákat vagy új munkavállalókat veszünk fel, akik már eleve rendelkeznek velük.
+1. Adminisztrálja egyetlen online felületen a dolgozók képzéseit
Annak érdekében hogy a megszerzett adatokat és információkat megfelelően tudjuk kezelni szükségünk van egy olyan rendszerre amely segít az átláthatóságban. Az OLM Rendszer KOMPETENCIA modulja kifejezetten ezt a célt szolgálja. Bárhonnan elérhető online felületén a kompetencia mátrix alapú, képzés adminisztráció, teljes körű szervezést, lebonyolítást tesz lehetővé, segítő funkciókkal és e-mailes értesítőkkel is segíti a munkát. Ismerje meg a modult.
Összefoglaló
A kompetencia mátrix hatékony elkészítése jelentős segítséget jelent, a vállalat számára. Részletesebb képet kapunk az alkalmazottainkról, általa jobban megismerjük őket és ha megfelelően alkalmazzuk akkor a vállalaton belül mindenki a képességeinek megfelelő projekteken tud dolgozni a vállalati célok elérése érdekében. A következő bejegyzésünkben megmutatjuk, hogyan lehet hatékonyan kialakítani a belső vállalati képzéseket úgy, hogy a kompetencia mátrixra épüljön. Különösen fontos feladat ez a cég életében, ha minőségbiztosítási szabványoknak kell megfelelni.

A kompetencia mátrix létrehozását általában a vezetőség vagy a HR végzi. Azonban egy speciális ISO szabványoknak is megfelelő mátrix megvalósításához mindenképpen szakértői segítségre van szükség.