Oldal kiválasztása

Éppen elég nehéz feladat átlátni és adminisztrálni az alkalmazottak beosztását és szabadságolását anélkül is, hogy folyamatosan a cég operatív feladataival kelljen foglalkozni. Nem titok, hogy egy ilyen feladat rengeteg logisztikát és még ennél is több papír vagy excel táblázatos munkát igényel, ezért ez tömérdek sok órát vesz el a cég hasznos idejéből. Ráadásul magas a hibázás lehetősége is. Ez gyökeresen megváltoztatható!     

Mindenekelőtt azonban fontos tudni, hogy az idei évben miképpen tervezzünk a ledolgozandó napok és a szabadnapok számával.

   A bejegyzés elolvasása 5 percet vesz igénybe. Ha most nincs ideje vegye fel nyugodtan a könyvjelzőjébe!

Hogy néz ki munkaügyi szempontból a 2019-es év?

Szabadnap

Munkanap

Munkaóra

Nos, bár a ledolgozandó órák száma változatlan a tavalyi évhez képest, a 2019-es év azért tartogat egy-két meghökkentő újdonságot a számunkra.   

     
Az év 365 napjából 250 munkanapot, azaz kereken 2000 órát kell ledolgoznia minden munkavállalónak. A maradék 115 nap a szabadnap, melyben nem kevés hosszú hétvége fogja játszani a főszerepet. Mivel az ünnepek nagy része a hétköznapokon ér minket, ezért a 3 és 4 napos hétvégék mellett az idén a 6 napos hosszú hétvége fogja megdönteni az elmúlt évek rekordját.     


De nézzük, mire is kell számítanunk pontosan:

Munkaszüneti ünnepnapok

2019-ben:


Január 1. – Újév (kedd)
Március 15. – 1848-as szabadságharc (péntek)
Április 19. – Nagypéntek
Április 21. – Húsvét vasárnap
Április 22. – Húsvét hétfő

Május 1. – Munka ünnepe (szerda)
Június 9. – Pünkösdvasárnap
Június 10. – Pünkösdhétfő
Augusztus 20. – Államalapítás ünnepe (kedd)

Október 23. – 1956-os forradalom (szerda)
November 1. – Mindenszentek (péntek)
December 25. – Karácsony első napja (szerda)
December 26. – Karácsony második napja (csütörtök)

Három napos hosszú hétvége:

Március 15-16-17. (péntek-szombat-vasárnap)
Június 8-9-10. (szombat-vasárnap-hétfő)
November 1-2-3. (péntek-szombat-vasárnap)

Négy napos hosszú hétvége:
Április 19-20-21-22. (péntek-szombat-vasárnap-hétfő)
Augusztus 17-18-19-20. (szombat-vasárnap-hétfő-kedd)

Hat napos hosszú hétvége:
December 24-25-26-27-28-29. (kedd-szerda-csütörtök-péntek-szombat-vasárnap)

Ezeket a szabadnapokat 3 ledolgozandó szombati munkanappal kell kompenzálni az idén.

Szombati munkanapok:

Augusztus 10. (augusztus 19-ét kell ledolgozni)
December 7. (december 24-ét kell ledolgozni)
December 14. (december 27-ét kell ledolgozni)

A Munkaügyi Fórumon ingyenesen tudja letölteni a 2019-es munkaügyi naptárakat.

Mi az a munkanap, áthelyezett munkanap és pihenőnap?

Mellékesnek tűnhet, azonban a munkaügyi tervezés és az ezzel kapcsolatos feladatok végrehajtásában nem árt pontosan tisztában lenni néhány egyszerű, de mégis könnyen félreértelmezhető fogalommal.
A Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényben foglaltak szerint a munkanap és a pihenőnap:

87. § (1) * Munkanap:

a naptári nap vagy megszakítás nélküli huszonnégy óra, ha a munkarend alapján a beosztás szerinti napi munkaidő kezdete és befejezése nem azonos naptári napra is beosztható.

87. §(2)

Az (1) bekezdésben foglaltak megfelelően irányadók a heti pihenő- vagy a munkaszüneti nap meghatározása tekintetében is, azzal, hogy a hét és huszonkét óra közötti tartamot heti pihenő- vagy a munkaszüneti napnak kell tekinteni.

Minden munkavállalónak heti 2 pihenőnap jár, mely egy általános munkarendet tekintve szombatra és vasárnapra esik, de a munkabeosztástól függően más, egymást követő vagy egymást nem követő két napon is kiadható. Fontos, hogy havonta legalább 1 pihenőnapot a vasárnapra kell beosztani az alkalmazottak számára.

Az áthelyezett munkanap általános megfogalmazás szerint:

87. § (1) * Munkanap:

a naptári nap vagy megszakítás nélküli huszonnégy óra, ha a munkarend alapján a beosztás szerinti napi munkaidő kezdete és befejezése nem azonos naptári napra is beosztható.

Ez minden évben változó, amelyet a pénzügyminiszter a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 102. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján és a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 64. § (1) bekezdés 4. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva határoz meg.

Figyeljen az óraátállításra!

Ne felejtsük el, hogy az óraátállítás évente kétszer megborítja a munkaórák számát az éjszakai műszakban dolgozó munkavállalók esetében. Ezeknek az óraszámoknak a ledolgozását minden cég egyénileg dönti el, hogyan kezelje, azonban a Munka Törvénykönyve két paragrafusban taglalja az időszámításokkal kapcsolatos átállást:

50. A munkaidő-beosztás szabályai, 98. § (4)

A munkavállaló beosztás szerinti napi vagy heti munkaideje a (2)-(3) bekezdésben meghatározott tartamot legfeljebb egy órával meghaladhatja, ha a téli időszámítás kezdete a munkaidő-beosztás szerinti munkaidőre esik.

53. A napi pihenőidő, 104. §(3)

A napi pihenőidő, ha az a nyári időszámítás kezdetének időpontjára esik, legalább tíz, a (2) bekezdés alkalmazásakor legalább hét óra.

Az általánosságban bevált módszer az, hogy a nyári időszámításra való átállás során a lecsípett 1 órát a téli időszámítás átállásakor pótolják be a munkavállalók.         

Idén az óra átállítása március 21-én (vasárnap) 02:00-ről 03:00-ra és október 27-én (vasárnap) 03:00-ról 02:00-re történik.

Hogyan tervezze meg a szabadságolásokat?

A szabadnapokkal ügyesen tervezni mind a munkáltató és mind a munkavállaló részéről sem egyszerű dolog, főleg a nyári és az év végi időszakban.      
Egy dolgozót 20 nap alapszabadság illet meg, ami kibővül az őt érintő pótszabadság mértékével. 2019-ben ezek a pótszabadságok a következőképpen alakulnak:

  • 18 éves kor alatti munkavállaló (+5 nap)
  • alkalmazott korát megillető (25 éves kortól +1 nap, ezután 3 évenként +1 napot emelkedik 45 éves korig)
  • 50%-ot elérő egészségkárosodás (+5 nap)
  • 16 évesnél fiatalabb gyermekek nevelése (+2, 4 vagy 7 nap)
  • fogyatékkal élő gyermekek nevelése (+2 nap/gyerek)
  • apaszabadság, gyerekek születése esetén (+5 vagy 7 nap)
  • föld alatt dolgozó (+5 nap)
  • ionizáló sugárzású munkahely (+5 nap)

A munkavállaló összesen 7 nap szabadságot használhat fel szabadon, a többivel a munkáltató rendelkezik. Fontos megemlítenünk a túlóratörvényt, azaz a Munka Törvénykönyvének új módosítását, mely idén, 2019. január 1-én lépett hatályba. Az új törvénymódosítás szerint az éves maximálisan kiadható túlórák száma 250-ről 400-ra emelkedett, illetve 12-ről 36 hónapra, vagyis 3 évre emelkedett a munkaidőkeret lehetősége.

Okos rendszer - OLM Rendszer

OLM Rendszer tipp:

Az OLM Rendszer SZABADSÁG tervező modulja a munkavállalók alapadataiból számolja ki automatikusan a dolgozónak járó szabadságot. A szabadság tervező felületen pedig látványos formában jelzi az év közben arányosan kiadható és kiadott szabadságokat ezzel segítve a tervezést. További részletekért kattintson a szövegdobozra.

Alapesetben minden szabadságot az aktuális évre vonatkozóan ki kell adni, nem vihető át a következő évre. Azonban vannak olyan konkrét esetek, amelyek ezt felülírják, így az alábbi okok esetén a szabadság áttehető a következő évre:

– ha a munkaviszony október 1-jén vagy azt követően jött létre
– ha az adott évben kezdődött meg a szabadság és a következő évben folytatólagosan nem éri el 5 napot
– ha a munkáltató a cég érdekeiben közösen megegyezett szerződéssel a szabadság egynegyedét legkésőbb a következő év március 31-ig adja ki  
– ha a munkavállaló esetében történt ok miatt nem volt kiadható a szabadság az adott évben, akkor az ok megszűnése után 60 napon belül ki kell adni.

Ahhoz, hogy a szabadságolás ne okozzon fennakadást a cég hatékony működésében, érdemes egész évben ellenőrizni a munkaügyi nyilvántartást. Ez azonban legtöbbször csak nyűg, mert sok időt és energiát igényel, ezért általában az utolsó hónapokra marad, ami után fejvesztve kapkodunk. Pedig ezzel elkerülhető lenne az év végére felgyülemlett, kiadatlan szabadságok sürgős kiadása, mely gátló tényezőként hat az év végi nagy hajtásban.       

Szenzációs megoldás a munkaügyi tervezésre

Ha Ön is meg van győződve arról, hogy a rendkívül gyors és pontos munka érdekében szükség van produktívabb megoldásra, akkor az OLM Rendszer le fogja bilincselni.           

Ezentúl nem kell a monoton és időrabló munkaügyi feladatok tengerében elveszni, mert szabadságtervezőnkkel átlátható és könnyen kezelhető módon mindössze ez 2 percet vesz igénybe. A magyarországi jogszabályoknak megfelelően számolja a szabadságokat és a kérvényezésekről e-mailben történő értesítést küld a munkáltatónak és a munkavállalónak egyaránt. A rendszerből az engedélyek és kérelmek ki is nyomtathatóak.

A több órás munka csupán néhány kattintásra csökken, melynek köszönhetően a fennmaradó plusz időt fordíthatja a cége növekedésére, családjára vagy a hobbijára.

Nincs még OLM Rendszere? Regisztráljon most az ingyenes SZABADSÁG tervező modul alap verziójára. Kattintson ide.

Kövessen minket a közösségi hálózatokon is!

OLM Rendszer blog hírlevél feliratkozás
Töltse ki az alábbi űrlapot, hogy a legérdekesebb HR digitalizációs szakmai tartalmainkat el tudjuk küldeni Önnek.
Adatkezelési tájékoztató (GDPR)*

Kövess minket közösségi oldalainkon is!