# 1. kihívás: A HR-t csak részben segítő szoftverek használata
A piaci verseny és a technológiai fejlődés arra sarkallja a vállalkozásokat, hogy fejlesszék a HR folyamataikat. Azonban ahelyett, hogy egységes rendszerszemlélettel tekintenének ezen kihívások megoldására, jellemzően csak egyes munkafolyamatokat tesznek hatékonyabbá és innovatívabbá. Például csak a bérszámfejtést vagy csak a toborzást digitalizálják, de ez önmagában kevés.
# 2. kihívás: Költséges részprogramok
Elsőre előnyös és költségkímélő megoldásnak tűnhet, hogy a HR-nek csak bizonyos területeit fejlesszük részprogramok megvásárlásával. Ez különösen jellemző a kisvállalkozások körében. De biztos, hogy ez a legjobb megoldás?
Ahogy már feljebb is említettük, ezek a szoftverek ritkán kompatibilisek egymással. Ahhoz, hogy ki tudják szolgálni a HR tevékenységeket, össze kell őket kötni egymással. Ehhez pedig egy megfelelő szaktudással rendelkező informatikus segítségét kell igénybe venni, ami újabb költséget jelent.
Ahogy:
- a rendszeres felülvizsgálat és karbantartás
- finomhangolás, javítás
- szükséges frissítések
- manuális adatátvitel az egyes rendszerek között
- vagy egyéb szükséges, kiegészítő szolgáltatások is.
# 3. kihívás: Túl sok szolgáltató
Minél több szolgáltatótól veszünk igénybe HR programot, ez annál több kötelezettséget és kapcsolatot jelent. Ami így elsőre nem tűnik problémának. Azonban a túl sok szolgáltató többfelé történő fizetési kötelezettséget, valamint több helyről való segítségkérést jelent, ha probléma merül fel a szoftverekkel.
A hibák keletkezésétől a javításig vagy a szükséges frissítések végrehajtásáig ez esetben értékes időt veszíthet a vállalat. Hiszen a segítség különböző szolgáltatótól érkezik, akikre várni kell. Amíg viszont nem történik meg a problémák megoldása, addig gátat képeznek a gördülékeny munkafolyamatok elé.
Javítja a hatékonyságot, ha a HR rendszert komplexen, egy szolgáltatótól vesszük meg, mert idő- és költségtakarékosabb, ha minden részprogramot egy partner kezel. Illetve, ha bármi igénnyel vagy kihívással találjuk szembe magunkat, az könnyen és gyorsan megoldható.
# 4. kihívás: Skálázhatóság hiánya
Sok helyen még mindig kézi, papírforma alapú HR munkafolyamatokat alkalmaznak. Ez kisebb vállalkozások esetén valamennyire működőképes, de ahogy egyre jobban fejlődik a cég, egyre több létszámmal rendelkezik, HR-es legyen a talpán, aki képes a régi módszerekkel tartani a bővülés ritmusát.
Minél fejlettebb egy vállalat, annál nagyobb figyelmet kell fordítania a hatékonyabb működésre és az ügyfelélmény növelésére. Ha a szervezet eljut arra a szintre, amikor úgy dönt bizonyos feladatokat digitálisan végez el, felmerülnek a több egységből álló HR szoftverek által idézett problémák.
Növekvő vagy nagy vállalat esetében a „programhalmazok” a magasabb szintre való fejlődésben akadályt képezhetnek, ugyanis a felmerülő kihívásokra nem tudnak produktív megoldást nyújtani. Mint például:
A teljesség igénye nélkül olyan lehetőségeket rejt magában, mint:
- elegendő mennyiségű, felhőalapú tárhellyel rendelkezik
- automatikus frissítéseket hajt végre
- mindig az aktuális törvényi szabályozásoknak megfelelően számítja és kezeli az adatokat
- értesítést küld az alkalmazottaknak a fontos határidőkről, pl. az éves üzemorvosi vizsgálat aktualizálásának az idejéről.
# 5. kihívás: Törvényi megfelelőségek
A vállalatoknak folyamatosan meg kell felelni a különböző törvényi előírásoknak, rendeleteknek. Azonban ezek állandóan változnak. Az, hogy a törvényi szabályozások változását nyomon kövessük, valamint ezeket maximálisan be is tartsuk sokszor nem kevés időt vesz igénybe.
Az elavult HR szoftverek általában nem biztosítanak automatikus frissítéseket a törvényi módosításoknak megfelelően. Azaz, minden változást manuálisan kell betáplálni a rendszerbe.
A korszerű HR rendszereknél az új törvényi rendeletek automatikusan frissülnek. Ezáltal a humán erőforrás feladatok naprakészen, a legújabb előírásoknak megfelelően történhetnek anélkül, hogy ennek meglétére külön időt és energiát kellene fordítani.
# 6. kihívás: Munkavállaló életciklus komplikált kezelése
A toborzástól egészen a vállalat elhagyásáig a HR-nek rengeteg feladatot kell elvégeznie a munkaerőt tekintve, ami rengeteg dokumentációt jelent: önéletrajzok átnézése, munkaszerződés megkötése, jelenléti ív kitöltése, felmondási szerződés aláírása, a dokumentumok megőrzése és még sorolhatnánk.
Természetesen mindkét fél számára az a legideálisabb, ha minden zökkenőmentesen és a lehető leghatékonyabban történne. Ha az említett folyamatok túl lassúak és komplikáltak, az rossz benyomást tesz a munkavállalókra vagy a potenciális jelöltekre. Akár ígéretes munkaerőt is veszíthet a cég az idejétmúlt eszközök alkalmazásával.
A modern HR szoftverekkel sokat javíthat a cég a munkavállalói elégedettségen. Hiszen ezek lehetővé teszik, hogy a különböző folyamatok gördülékenyen menjenek végbe, így csökkentve a állandóan felmerülő panaszokat. Teljesen végigkövethető a munkaerő életciklusa a toborzástól a foglalkoztatásig:
- szervezetten és papírmentesen
- növelve a mindennapi HR feladatok hatékonyságát
- nagyobb önállóságot adva a munkavállalóknak is, hogy kezelni tudják saját dokumentációjukat
- hozzáférést biztosítva az eszközökhöz és információkhoz a megfelelés érdekében.
# 7. kihívás: Veszélyes adattárolás
Az adatok laptopon, külső adattárolón vagy papíralapon történő tárolása súlyos kockázatot jelent, hiszen nagyon könnyen kerülhetnek rossz kezekbe, kiszivároghatnak vagy teljesen elveszhetnek. Mindez jelentős károkat okozh a vállalkozásnak.
A fejlett humán erőforrás programok rendszerint biztonságos felhő alapú tárhellyel rendelkeznek. Megfelelnek a kiberbiztonsági és adatvédelmi törvényeknek, valamint az iparági szabványoknak, mivel fontos és érzékeny információkat őriznek.
# 8. kihívás: Csak bizonyos helyen és módon érhetőek el az információk
A kezdetlegesebb HR eszközök nem teszik lehetővé az adatok hozzáférését bárhol és bármikor. Ez megnehezíti a humán erőforrás menedzsment szakembereinek a munkáját, illetve, hogy az alkalmazottak elérjék az információkat, amikor szükségük van rájuk.
Ez problémát jelent, ugyanis ma már nagyon sok munkavállaló dolgozik távolról és ez a tendencia nem is fog változni. A különböző okos eszközökről nem is beszélve. Ezért nagyon fontos, hogy olyan HR szoftverrel dolgozzunk, ami minden dolgozó számára biztonságosan elérhető optimalizálva a különböző felületekre és függetlenül a tartózkodási helyüktől.