Oldal kiválasztása

Az már nem kérdés, hogy a vállalat digitalizációjára szükség van, és ahogy a technológia megállíthatatlanul fejlődik, úgy az is egyértelműen bizonyított, hogy előnyök sorát rejti magában. Előbb-utóbb minden cég számára elkerülhetetlen, hogy működését újradefiniálja, hiszen a túlélés szempontjából a digitalizmusnak kiemelkedő szerepe van. Ha viszont ez figyelmen kívül marad, akkor értékbeli és fenntarthatósági problémákat okozhat, ami könnyen hanyatláshoz vezet.

A vállalati digitalizáció többről szól, mint csak a technikai eszközök beruházásáról. A teljes átalakulást jelenti! Bár az informatikai apparátus erős alapot biztosít és elősegíti az üzleti célok megvalósulását, de ezen túlmenően a digitalizálódás értéket nyújt az ügyfelek számára, átalakítja a szervezet működését és gazdasági helyzetét. A kis vállalkozásoktól kezdve a nagyvállalatokig a termelékenységben jelentős mértékű fejlődést eredményez.

A digitalizáció során azonban nem elég csak egy-egy területre összpontosítani, az átütő sikerhez egy mindenre kiterjedő újratervezésre van szükség!

Munkaruha modul - OLM Rendszer

A vállalat területeinek digitális átalakítása

Üzleti modell és stratégia digitalizációja

A versenyelőny fenntartásához nagy hangsúlyt kell fektetni a megfelelő üzleti modell kialakítására. A digitális modell bevezetése egy olyan innovációs és agilis eszköz, ami segít egy új, digitális vállalati stratégia kialakításában és a dinamikusan fejlődő piaci környezethez való alkalmazkodásban. Az üzleti modell modernizálása az egyik legfontosabb lépés, amit egy vállalkozásnak meg kell tennie. A vevőszerzésben, új piacok meghódításában sokkal lényegesebb lehet akár egy új termék/szolgáltatás bevezetésénél is, hiszen jelentős piaci pozíciót és nyereséget tud teremteni.

Az üzleti modell digitalizációja lehetővé teszi az új bevételi, gazdasági mintákban való működést is. Ilyen példával szolgál a platformgazdaság (Facebook, Amazon), a közösségi gazdaság (Uber, Oszkár) vagy éppen az XaaS (Everything as a Service, pl. Google Apps, Hilti), stb.

Az új stratégia kialakítása magába foglalja a vállalat különböző területeinek a digitalizációját, ami 2 részre osztható:

  • vállalaton belüli változásokra, amely a szervezet belső működését (eszközöket, embereket és folyamatokat) foglalja magába,
  • vállalaton kívüli változásokra, melyek az ügyfelekre, partnerekre/kapcsolatokra és a termékekre/szolgáltatásokra összpontosulnak.

A digitális metódus meghatározása során fel kell mérni az üzleti modell technológiai lehetőségeit és azok hatásait, valamint a lehetséges kockázati tényezőket a szervezet minden területére fókuszálva.

Ügyfélkapcsolatok digitalizációja

A vevőkapcsolatok digitális transzformációjának a mozgatórugója az ügyfélélmény növelése, a kényelmes és gyors kommunikáció és problémamegoldás biztosítása. Ezt már számos technológiai megoldás és különböző vevőorientált megközelítés segíti elő. Alapvető igény, hogy a cégek a lehető legtöbb csatornán és bármikor elérhetőek legyenek, és az, hogy ezek a platformok akadály nélküli, átjárható kommunikációt biztosítsanak.

Az olyan kifejezések, mint az „omni-channel”, a „co-creation” vagy a” location-based” is egyre inkább előtérbe kerülnek, hiszen nagyban meghatározzák a vevőélményt. Épp úgy, mint a már széles körben tapasztalható ügyfélszolgálati chat vagy az önkiszolgáló automata és online felület.

Folyamatok digitalizációja

A vállalat egészének digitális átalakításának nagyon fontos részét képezi a különböző üzleti folyamatok digitalizációja. A logisztika, a beszerzés, a termelés, a pénzügy, a HR vagy a szolgáltatásnyújtás átformálását olyan fejlett technológiák teszik lehetővé, amelyek nagymértékben javítják a működés minőségét, növelik a hatékonyságot, csökkentik a költségeket és a ráfordított időt.

A folyamatok digitális transzformációja többek között a zéró hibaarányt, a non-stop elérhetőséget, a valósidejű teljesítést biztosítva hozzáadott értéket teremt a szervezetben és ezzel hozzájárul az ügyfelek elégedettségéhez is.

Termékek/szolgáltatások digitalizációja

A termékek és szolgáltatások digitalizálásának kiemelt szerepe van az ügyfelek megszerzésében és megtartásában. Sokszor már a gyorsaság, a zökkenőmentes ügyintézés is elegendő, hogy pozitív benyomást keltsen az ügyfélben. Ezen terület transzformációjánál is az elsődleges szempont a kimagasló felhasználói élmény biztosítása, ami egy meghatározó tényező a vevői lojalitás kialakulásában.

A termékek és szolgáltatások digitális újradefiniálását jól példázza a banki szektor vagy a tömegközlekedés, amikor is már egy tranzakció intézése vagy egy jegyvásárlás percek alatt, otthonról is megoldható. De ugyanilyen jelentőséggel bír a különböző termékek vagy az élelmiszerek online vásárlása is.

A különböző területetek átalakítása akkor lesz igazán sikeres és hatékony, ha a piaci trendeknek megfelelő technológiai irányzatokkal vannak támogatva. Nem titok, hogy ez nagy kihívás elé állítja a cégeket, ugyanakkor fontos szempont, hogy a korszerű eszközpark mellett ez jelentheti a győzelem zálogát.

Milyen technológiai trendeket érdemes követni?

Munkaruha modul - OLM Rendszer

A technológiai fejlődés ütemes gyorsasággal halad előre, amivel sokszor nehéz lépést tartani. A drón, a 3D nyomtatás, a felhőalap, a robotika, a Big Data vagy az önvezető járművek már hazánkban is ismert fogalmak, de a technológiai trendek tárháza évről-évre csak bővül, melyek meghatározzák a vállalatok piaci versenyképességét. A folyamatosan újuló irányzatokat a cégeknek nem szabad figyelmen kívül hagynia és nyomon kell követniük, ha nem céljuk a hátrányba kerülés!

A teljesség igénye nélkül, íme, néhány olyan trend, ami az említett irányvonalak mellett nagy hatással van és lesz is a szervezetek működésére az elkövetkezendő években!

IoT (Internet of Things)

Magyarul a dolgok internete. A kifejezés olyan intelligens eszközöket takar, amelyek nem csak a gazdaságban, de előnyös tulajdonságaival az otthonokban is maximálisan érvényesülni tud. Az eszközökbe, tárgyakba épített érzékelők az internetalapú hálózathoz kapcsolódva adatokat gyűjtenek, kielemzik az értékes információkat és kapcsolatba lépnek, kommunikálni képesek egy másik eszközzel a világ bármely pontján, emberi beavatkozás nélkül.

Az eszközök közötti információáramlásból rengeteg értékes adat nyerhető ki, amelynek segítségével optimalizálhatóak a folyamatok. Hogy kézzelfoghatóbb legyen: az IoT például vezetés során képes információkat szolgáltatni az út várható forgalmáról vagy az időjárásról, amire így előre fel lehet készülni.

MI és a gépi tanulás

A mesterséges intelligencia ma már nem egy ismeretlen fogalom, ami egy mesterségesen megalkotott tudat általi intelligenciát jelent. A gépi tanulás (Machine Learning) a mesterséges intelligencia egyik ága és mivel olyan rendszereket, algoritmusokat foglalnak magukba, amelyek adatok, példák, minták alapján képesek tanulni, majd ezek alapján tudnak általánosítani vagy szabályokat felismerni, ezért pozitívan befolyásolják a cégek működését.

A gépi tanulással többek között olyan funkciók valósulnak meg technikai szinten, mint az adatok elemzése, beszédfelismerés vagy előrejelző analízis készítése. Az automatikus önfejlesztő tulajdonsággal kiegészíti az emberi erőforrás készségbeli hiányosságát és meghatározó szerepet tölt be az adatok védelmében is.

Blockchain

Egyre népszerűbb és ütemesen növekvő technológiai trend lett a blokklánc. Egy láncolatként összekapcsolt, blokkokból álló adatbázist jelent, mely decentralizált környezetben, közvetítő nélkül működik. Eredetileg Bitcoinra tervezett, gazdasági tranzakciók digitális és elosztott főkönyveként nevezett, amit több személy felügyel, és aminek minden blokkja adatokat tartalmaz. Ezek az adatok kiemelt biztonságban vannak, hiszen egy központi szerverhez képest a blokklánc több számítógépen/szerveren fut, így ha egy rendszerben hiba merül fel, az még nem okoz semmilyen problémát. Ezen kívül, mivel az adatokban utólag már nagyon nehéz változtatást végrehajtani, ezért a visszaélések is kiküszöbölhetőek.

A kriptovaluták és fizetések mellett többek között szellemi tulajdon, vagyon-és ingatlankezelésben is használható, mivel a blockchain már több iparágban is terjedőben van és minden olyan dologra programozható, aminek értéke van. Ezen technológia alapján létrejött okos szerződéseken túl tökéletesen alkalmazható pl. orvosi nyilvántartások tárolására, adó beszedésére vagy digitális közjegyző létrehozására is.

Hiperautomatizáció

2020-ban az egyik legfontosabb stratégiai technológiai trend a Gartner vezető kutatási és tanácsadói vállalat szerint. A vállalatok egyre több monoton, iteratív feladatot váltanak ki az automatizáció segítségével, ami évről-évre rohamosan terjed. Ezeket az üzleti folyamatokat olyan intelligens szoftverek, mint az MI, az NLP (Natural Language Processing – Természetes nyelvek feldolgozása) vagy a gépi tanulás az RPA-val (Robotic Process Automation – Robotikus Folyamat Automaizálás) egyetemben segítik elő.

Ezeknek a megoldásoknak köszönhetően egy szintet átlépve előtérbe kerül a hiperautomatizáció, ami lehetőséget ad arra, hogy az említett szoftverek alkalmazása minden eddigi elképzelést fölülmúlva sokkal gyorsabb, hatékonyabb és széles körben elterjedt legyen. Ilyen módon értékes emberi erőforrást szabadítanak fel, mely más értékteremtő feladatokban hasznosulhatnak.

5G

Az ötödik generációs mobilhálózat forradalmasítja a mobiltechnológiát. Rengeteg innovatív lehetőséget rejt magában, ami szinte minden iparági szegmensben hasznosulni tud. Nagy ütemben fejlesztheti a gazdaságot, mert új alternatívákat, üzleti modelleket és fejlettebb szolgáltatásokat biztosít.

A gyorsabb sebességű adatátvitellel, az azonnali válaszreakcióval és a nagyobb hálózati terhelhetőséggel alakítja át nem csak az emberek, de a vállalatok életét is. Nagy hatással van a dolgok internetére (IoT) és az internethasználatra is, és megváltoztathatja a technológia innovációját is.

Kiberbiztonság/Adatvédelem

A dinamikusan fejlődő és világszerte egyre szélesebb körben terjedő digitalizációval párhuzamosan nő a kiberfenyegetettségek aránya is. A vállalatok adatai veszélynek vannak kitéve a hackerek támadásaival szemben.

Ez sokszor csak akkor tudatosul a szervezeti vezetőkben, döntéshozókban, amikor már bekövetkezett a baj. Ezért elengedhetetlen az információk védelme, a kiberbiztonság. Erre már a stratégia tervezése során gondolni kell, hiszen egy üzleti katasztrófa előzhető meg vele.

Ahogy az adatok egyre nagyobb teret nyernek és használatuk még inkább fontossá válik, úgy ez is bizonyítja, hogy a digitalizációnak és a technológiai irányzatoknak jelentős szerepük van egy vállalkozás életében. A sikeres és piacképes működéshez, valamint az objektív vezetői döntésekhez elengedhetetlen az adatelemzésen alapuló megközelítés. Ezt segíti elő a digitális átalakulás és a trendek alkalmazása is. Hogy pontosan melyikre van szüksége egy adott vállalkozásnak azt leginkább a piaci és szervezeti helyzet és igény határozza meg.

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

ODT SYSTEM - DIGITAL TRANSFORMATION IN THE FIELD OF HR COVER

Digitális átalakulás a HR területén - Díjmentes útmutató

A nagyvállalatoknál jelentős mértékű fejlődést eredményez a HR digitalizációja. Útmutatónkban segítünk megválaszolni a HR digitális átalakulásának főbb kérdéseit.

Az útmutatóban:
🔵 Digitális forradalom mutatói
🔵 Digitizáció, digitlaizáció, digitális transzformáció
🔵 Hogyan zajlik az átalakulás a vállalatoknál?
🔵 Technológiai evolúció a HR-ben
🔵 HR digitalizációs tájkép
🔵 Kihívások a digitális úton
🔵 Bevált módszer a HR digitális átalakítására

OLM Rendszer blog hírlevél feliratkozás
Töltse ki az alábbi űrlapot, hogy a legérdekesebb HR digitalizációs szakmai tartalmainkat el tudjuk küldeni Önnek.
Adatkezelési tájékoztató (GDPR)*

Kövess minket közösségi oldalainkon is!