1. Cél meghatározása
Döntéshozatal előtt legelőször tisztában kell lenni a vállalat céljaival. Ez azért fontos, mert amikor határozunk valami felől, annak elő kell segítenie ezeknek a céloknak a megvalósulását.
A vállalatoknak különböző céljai lehetnek, pl.: növekedés, az értékesítés vagy a profit maximalizálása, a termelékenység fokozása, stb.
2. Probléma meghatározása
Következő lépésként a probléma meghatározása a feladat. Ennek mindig pontosnak kell lennie, hiszen a döntéshozatal lényege, hogy megoldja a fennálló kihívást.
A problémát a megfelelő kérdések feltevésével deríthetjük ki a legegyszerűbben, leásva egészen a gyökeréig. Ezáltal kapunk egy tiszta képet arról, amit meg kell oldanunk.
Érzelmi
Amikor a döntéshozatalt az érzelmeink vezérlik, az tulajdonképpen a minket ért belső vagy külső ingerekre való hirtelen reakciót jelent. Ez lehet jó vagy rossz is. Hiszen, ha valamilyen negatív tapasztalat ér (pl. egy üzleti partner bosszússágot okoz), akkor automatikusan vissza akarunk vágni. Ez a feldúlt érzelmi reakció nem csak a szóban forgó partneri kapcsolatra lesz rossz hatással, de rontja a vállalat hírnevét is.
Másfelől, ha valamilyen pozitív érzelem hatására hozunk döntéseket, az lehet ugyan jó, viszont némi kockázatot rejt magában. A túlzott öröm hatására hajlamosak lehetünk meggondolatlanul gyors döntéseket hozni, amit aztán később megbánhatunk.
Tudatos
Erre a típusra a racionalitás, a logikus gondolkodásmód a jellemző. Ha tudatosan hozunk döntéseket, akkor reálisan mérlegeljük a különböző alternatív lehetőségeket. Egészen olyannyira, hogy ellenállhatunk annak, hogy kicsit empatikusabban közelítsük meg például az ügyfél vagy az alkalmazott nézőpontjából vagy jobban körbejárjuk a helyzetet több kérdés feltevésével.
Bár a tudatos döntéshozatal mindig logikus, azonban ez nem jelenti azt, hogy mindig helyes.
Értékalapú
Az értékalapú döntéshozatal középpontjában a vállalat által vallott értékek állnak. Ilyen lehet, pl. környezetvédelem, állatbarát munkahely vagy fenntarthatóság. Nem alapszik különböző megszerzett hitrendszereken vagy múltbeli információkon.
Ilyen módon döntést hozni nem egyszerű, mivel az egész szervezetnek, az üzleti céloknak és a víziónak igazodniuk kell az értékekhez. Lehet, hogy az értékek figyelmen kívül hagyásával egy költséghatékonyabb döntés hozható, például egy termék előállítása során, azonban ezzel a cég elvesztené hitelességét a nagyközönség előtt.
Intuitív
Ez magába foglalja az összes eddigi döntéshozatali típust. Intuitív módon nem kizárólag ösztönösen, hanem ezzel együtt az elmúlt évek tapasztalatai alapján tudunk megfelelő döntéseket hozni. Vagyis anélkül tudjuk, hogy mi a helyes, hogy végigmennénk a döntést megelőző szükséges lépéseken. Például, ha egy adott szituációt tekintve többször volt alkalmunk hasonló helyzeteket átélni, akkor pontosan tudjuk, hogy mit kell tennünk. Automatikusan és spontán módon történik, egyszerűen tudjuk mi a helyes.