Oldal kiválasztása

Jó esetben minden vállalat átesik a digitális átalakulás egyes szakaszain, amelyeket végigjárva végül célba érnek. Hiszen ez egy olyan folyamat, ami saját tapasztalat útján teszi mélyen elkötelezetté a szervezetet a digitálizáció irányába.

Azonban, ahogy minden változás, úgy a digitális transzformáció sem történik egyik pillanatról a másikra. Egy szervezet sem alakul át egyik napról a másikra hagyományosból digitálissá. Ez egy hosszabb folyamat, amely ugyan időbe telik, de a versenyképesség megtartásához nélkülözhetetlen.

Brian Solis, aki világszerte elismert független digitális elemző és antropológus, a digitális átalakulás folyamatának 6 különböző szakaszát határozta meg:

1. Szokásos ügymenet

Ebben a szakaszban minden a hagyományos, jól megszokott módon történik. A munkafolyamatok, az ügyfelek kezelése, a technológia, de még az üzleti modell is az eddig bevált rendszerben működnek, azt gondolva, hogy ez így digitálisan is megfelelő. Itt még a vezetés bezárkózik bármilyen innovatívabb technológiai változtatás bevezetésétől.

2. Aktív jelenlét

Ezen az állomáson a menedzsment már lényegesen érzékeli a vállalatot körülvevő fokozott versenyt, ami megmozdulásra buzdítja őket a digitális átalakulás felé. Sokkal aktívabban és tudatosabban figyelik a digitális lehetőségeket és nyitottabban állnak a technológiai fejlődéshez. Igyekeznek elsajátítani a digitális készségeket és kreativitást, és kísérletezésbe kezdenek.

3. Formalizált

Itt már a digitális átalakulás folyamata tapasztalható. A különböző osztályok (pl. informatika és marketing) együtt dolgoznak a fejlesztés ütemtervén. Előtérbe kerül az adatok relevanciája, amelyek befolyásolják a döntéseket. Az ügyfelek feltérképezése, munkavállalók toborzása új perspektívába kerül és új digitális és hagyományos megoldásokat hoz magával. Mindazokat a technológiai újításokat megtartják, amik a kísérletezés során megfelelőnek bizonyultak a vállalat célkitűzéseihez, ami pedig nem szolgálja az előrehaladást, azokat elvetik.

4. Stratégiai

A különböző csoportok felismerik az együttműködésük erősségét és hatékonyságát. Közös erővel sokkal több lehetőséget tudnak kiaknázni és megteremteni, valamint egy jól működő stratégiát is kidolgozni a vállalat digitális átalakulásához.

5. Konvergált

Azaz, ezen a szakaszon már erőteljesen közelednek a digitális transzformáció felé. A felelős csapatok elkötelezetten dolgoznak az ügyfélközpontú és üzleti növekedést támogató stratégiai műveletek irányításán. Miután végleg kiformálódtak az átalakítást támogató szerepek, modellek, folyamatok és rendszerek, akkor következik a szervezet digitális infrastruktúrájának kialakulása.

6. Innovatív és adaptív

Létrejön az új „szokásos üzletmenet”. A digitális átalakulás a szervezet mindennapi részévé válik, mivel a stratégiai menedzserek és a vezetők is felismerik, hogy a változás állandó. Követik a piaci trendeket és technológiai fejlődéseket, az innovatív megoldások és lehetőségek folyamatos integrálása nagy szerepet kap. Kialakul egy új, digitális és adatalapú ökoszisztéma.

Bár elképzelés szerint ezek a szakaszok lineárisan egymás után következnek be, viszont attól függően, hogy a vállalatnak milyen céljai, erőforrásai vannak, egymást átfedően is megvalósulhatnak.

Az egyes állomásokat végigjárva a szervezet minden része fejlődik. Új szempontba helyeződik a vezetői látásmód, felelősségvállalás, az üzleti folyamatok, a szervezeti működés és kultúra is. Ez segít abban, hogy egy vállalat sikeresebben vegye az akadályokat, felvegye a versenyt a meglévő és feltörekvő konkurenciával szemben. Innovatív termékeket és szolgáltatásokat fejlesszen, maximalizálja az ügyfél elégedettséget és az alkalmazotti elköteleződést. A szakaszok olyan további üzleti előnyökhöz vezetnek, mint:

  • a jövőbeli marketing trendek megismerése
  • a szervezeti digitális fejlődés kezdeményezése
  • a folyamatos változás sürgősségének megerősítése
  • új folyamatok, célok tervezése és kialakítása
  • új tanulási, képzési lehetőségek bevezetése.

Míg egy vállalat eljut a hatodik állomáshoz, addigra a szervezet tagjainak a gondolkodásmódja is teljesen digitális fókuszúvá válnak. Ez egyet jelent azzal, hogy az emberek megértik és elfogadják, hogy a változás állandó és azt, hogy ezekhez a változásokhoz folyamatosan alkalmazkodni kell annak érdekében, hogy a vállalat sikeres és jövedelmező maradjon.

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

ODT SYSTEM - DIGITAL TRANSFORMATION IN THE FIELD OF HR COVER

Digitális átalakulás a HR területén - Díjmentes útmutató

A nagyvállalatoknál jelentős mértékű fejlődést eredményez a HR digitalizációja. Útmutatónkban segítünk megválaszolni a HR digitális átalakulásának főbb kérdéseit.

Az útmutatóban:
🔵 Digitális forradalom mutatói
🔵 Digitizáció, digitlaizáció, digitális transzformáció
🔵 Hogyan zajlik az átalakulás a vállalatoknál?
🔵 Technológiai evolúció a HR-ben
🔵 HR digitalizációs tájkép
🔵 Kihívások a digitális úton
🔵 Bevált módszer a HR digitális átalakítására

OLM Rendszer blog hírlevél feliratkozás
Töltse ki az alábbi űrlapot, hogy a legérdekesebb HR digitalizációs szakmai tartalmainkat el tudjuk küldeni Önnek.
Adatkezelési tájékoztató (GDPR)*

Kövess minket közösségi oldalainkon is!