Oldal kiválasztása

A megfelelő embereket, a megfelelő területen és a megfelelő időben alkalmazni – ez az, ami minden vállalatnak egy örök kihívást jelent. Hiszen pontosan ez vezet a sikerességhez vagy a hanyatláshoz.

Mindez pedig attól függ, hogy mennyire ismerjük a munkavállalóinkat. Mihez értenek? Milyen készségekkel rendelkeznek vagy miben kell fejlődniük? A kompetencia mátrix pont ebben hivatott segíteni!

   A bejegyzés elolvasása 5 percet vesz igénybe. Ha most nincs ideje vegye fel nyugodtan a könyvjelzőjébe!

A kompetencia mátrix meghatározása

A jártasság hálózatának több definíciója is létezik. Mi most a legelterjedtebb meghatározását vesszük alapul a bejegyzéshez.

A kompetencia mátrix egy olyan eszköz, amely segít teljeskörűen átlátni a munkavállalók jelenlegi és jövőbeni szükséges készségeit, kompetenciáit. Ezáltal segít a lehető legtöbbet kihozni az alkalmazottakból és könnyedén felismerhető vele a munkaerőigény.

Vagyis rendszerint egy olyan táblázatalapú eszközről beszélünk, amely segít beazonosítani azokat a képességeket, amelyekkel a dolgozók már rendelkeznek, illetve azokat, amelyek fejlesztésére, elsajátítására szükség van egy projekt sikeres kivitelezéséhez vagy egy pozíció betöltéséhez.

Hogyan segít a kompetencia mátrix?

Egyéni szinten

Teljes képet kap a munkavállaló egyéni képességeiről és a fejlesztési pontokról

Csapat szinten

Teljes képet kap a csapat képességeiről, a belső emberi erőforrásról

Vállalati szinten

Átfogó képet kapunk a vállalat dolgozóinak jelenlegi tudásáról, szakértelméről

Egyéni szinten

A kompetencia mátrix elsősorban segít felmérni egy feladathoz, projekthez vagy munkakörhöz szükséges készségeket egyéni és csapat szinten is. Természetesen minden elvégzendő feladat vagy pozíció egy specifikus elvárást támaszt az alkalmazottakkal szemben, ezért mindenekelőtt ezen jellemzők, követelmények meghatározása az első lépés. Hiszen csak így kaphatunk egy tiszta képet arról, hogy milyen szaktudásra kell összpontosítani egy adott munkavállaló esetében.

Csapat szinten

Csapat szinten meg tudjuk vizsgálni, hogy egy közös munka elvégzéséhez vagy egy állandó csapat kialakításához kik a legideálisabb személyek. Emberi erőforrásként nagymértékben különbözünk egymástól, mind a kompetenciákat és mind a személyiségbeli sajátosságokat tekintve.

A mátrix segítségével betekintést kapunk, hogy ki milyen készségekkel rendelkezik, akár egy adott területre, akár az egész szervezetre vonatkozóan. Kinek van jobb üzleti érzéke, ki rendelkezik magasabb informatikai ismerettel vagy jobb kommunikációs készséggel? Ki az, aki kreatívabb vagy kinek van jobb problémamegoldó képessége, netán analitikus gondolkodásmódja?

Munkaruha modul - OLM Rendszer

A megfelelő csapat összeállítása nagymértékben befolyásolja a termelés minőségének növelését és a tagok egyéni készségeinek a felerősítését.

Ezért is a kompetencia mátrix kialakítása és vezetése kulcsfontosságú feladat, főleg a termelő vállalatok körében. Hiszen az ISO szabványoknak való minőségi megfelelést csak úgy tudják a szervezetek szavatolni, ha a munkát a legalkalmasabb készséggel és képességekkel rendelkező egyének végzik. Ezáltal pedig a cég garantálni tudja partnereinek, hogy a termékeket a legmagasabb kvalitásban biztosítják a számukra.

Mi az ISO szabvány?

Az ISO (International Organization for Standardization = Nemzetközi Szabványügyi Szervezet) egy nemzetközileg elismert szabvány, amely az üzleti tevékenységek minőségét szabályozza egy bizonyos követelményrendszer alapján. Az ISO megfelelőség garantálja a vevői megelégedettséget.

Vállalati szinten

Nem utolsó sorban pedig a hozzáértések feltérképezése segít abban, hogy a vállalat átlássa és egy egyértelmű képet kapjon arról, hogy milyen készségek szorulnak fejlesztésre. Ezen információk alapján olyan képzéseket hozhatunk létre, amelyek lehetővé teszik, hogy a munkavállalók fókuszáltan fejlesszék képességeiket vagy újakat szerezzenek, amelyekre a szervezetnek szüksége van a produktivitás és a siker növelése érdekében.

Kompetencia mátrix előnyei?

A kompetencia mátrix eredménye egy átlátható rendszer, amelynek előnyei az egész vállalatban érezhetőek.

Előnyök egyéni szinten

  • Teljesebb kép a tudásról
  • Az elérendő képesség megismerése
  • Fejlődési pontok felismerése

Az alkalmazott egy teljes képet kap a saját meglévő és hiányos tulajdonságairól. Ezáltal tisztában lehet azzal, hogy pontosan milyen képességekkel tud hozzájárulni a vállalat működéséhez, hogyan tud erősíteni egy csapatot vagy milyen típusú feladatokban állná meg a helyét.

Ugyanakkor azt is megtudja, hogy miben kell még fejlődnie. Ezáltal célzottabb lépéseket tud tenni a tanulás irányába és jobban meg tud felelni az elvárásoknak.

Előnyök csapat szinten

  • Teljesebb kép a csapat képességeiről
  • Emberi erőforrás szükséglet feltárása
  • Belső erőforrások kirajzolódása

A kompetencia mátrix elsősorban a csapatokat szolgáló eszköz. Éppen ezért rendkívül hasznos, hogy betekintést nyújtson a kicsi, közepes vagy a nagyobb csapatok készségeinek az aktuális helyzetébe. Azaz, megismerhetjük, hogy az egyes csapatokban milyen készségek vannak jelen és melyek hiányoznak. Amiből kiderül, hogy miben erőteljesebbek és mik a gyenge pontjaik.

Ezáltal tudjuk azt is, hogy csapaterősítés céljából van-e szükség új ember felvételére és ha igen, akkor pontosan milyen az ideális jelölt.

Azonban azt is megmutatja, hogy nem mindig kell új munkavállalót felvenni, hiszen a speciálisabb igényeket, akár házon belül is ki tudjuk elégíteni. Megtalálhatjuk azokat a belső szakembereinket, akik kétség kívül a legjobb választásnak bizonyulnak egy csapat kiegészítéshez egy adott projekthez.

Előnyök vállalati szinten

A mátrixnak köszönhetően egy átfogó képet kaphatunk az egész szervezetben fellelhető kompetenciákról.

Megtudhatjuk, hogy:

  • mely készségek jelentenek erősséget, és ezeket hol tudjuk kiaknázni, akár egy átszervezés során
  • melyek gyengébbek, amik fejlesztésre szorulnak
  • melyekben van lehetőség, amit a vállalaton belül most vagy későbbi projektek során hasznosítani tudunk
  • melyek jelenthetnek veszélyt, amiket figyelembe kell venni egy csapat kialakítása során vagy amelyek hátráltathatnak egyes munkafolyamatokat.

Előnyök ügyfél szinten

  • Minőségi szolgáltatás / termék
  • Garancia a minőségre
  • Elégedettség

Minőségibb szolgáltatást vagy terméket kapnak a fogyasztók azáltal, hogy a vállalat termékeit az arra legalkalmasabbak készítik el. A szabványoknak való megfelelés pedig garanciát jelenthet az ügyfelek számára és bizalmat sugall. A folyamatosan biztosított minőségi termék/ szolgáltatás pedig elégedettséggel tölti el az ügyfeleket.

Hogyan készítsen kompetencia mátrixot?

  1. Első lépésben fontos megismerni, hogy milyen képességekre van szükség a projekthez.
  2. Határozzuk meg az elvárásokat és az alkalmazottak képességeinek a szintjét.
  3. Kérdezzük meg a munkavállalókat, hogy mennyire érzik magukénak a feladatot.
  4. Állalítsuk meg hogy mik a hiányzó komptenciák.

Sorozatunk második részében részletesen is végig vezetjük egy kompetencia mátrix elkészítésének lépésein.

Összefoglaló

A kompetencia mátrix a leghatékonyabb módja, hogy vállalata minőségi terméket vagy szolgáltatást állítson elő mindemelett segíti az egyéni fejlődést is. Kétségtelenül sok ’misztikum’ lengi körül ezt a HR módszertant, de biztosak vagyunk abban, hogy egy tágabb képet kapott a témakörben.

A következő bejegyzéünkben megmutatjuk, hogyan lehet egyszerűen kompetencia mátrixot készíteni. Harmadik részben pedig hatékonyan kialakítani a belső vállalati képzéseket úgy, hogy a kompetencia mátrixra épüljön. Különösen fontos feladat ez a cég életében, ha minőségbiztosítási szabványoknak kell megfelelni. Akár olvassa el most.

2. rész: Hogyan készítsen kompetencia mátrixot egyszerűen?

3. rész: Kompetencia mátrix alapú képzési rendszer kialakítása

Szerző: Pataki-Magyar Gabriella

OLM Rendszer blog hírlevél feliratkozás
Töltse ki az alábbi űrlapot, hogy a legérdekesebb HR digitalizációs szakmai tartalmainkat el tudjuk küldeni Önnek.
Adatkezelési tájékoztató (GDPR)*

Kövess minket közösségi oldalainkon is!